Maaningan kirkonkylän Marttojen säilöntäkurssi vuonna 1929
Kuvan omistaa Hanna Savolainen
Maaningan kirkonkylän Marttojen johtokunta 1930-luvulla. (Anna Koskimaan kokoelma)
Maaningan Marttojen pitkäaikainen vaikuttaja Anna Koskimaa ojentaa stipendiä
Pohjois-Savon Marttapiiriliiton kesäjuhla Maaningalla 31.7.1949
Näyttely Maaningan kunnantalolla 1939

Maaningan Martat on perustettu 8.6.1919. Yhdistyksen toiminta-alueena oli Halola, Haatala ja Tavisalmi. Tätä ennen oli toimittu 8 vuoden ajan Käärmelahden Marttayhdistyksessä. Yhdistys sai nimekseen Maaningan Kirkonkylän Martat.

Seuraavana vuonna mukaan toimintaan liittyivät Vianta ja Jynkänniemi, näin ollen varsinaiseen toiminta-alueeseen kuului jo 5 kansakoulupiiriä. Tuolloin yhdistys palkkasi neuvojan, joka toimi kesäisin. Pidettiin kodin-hoito-, ruuanvalmistus- ja säilömiskursseja.

Martat ovat aina toimineet ajan hermolla: sodan aikana tehtiin paketteja rintamalle, myöhemmin järjestettiin erilaisia kursseja. Vuonna 1939 pidettiin tallukkakurssi, lämpimistä jalkineista kun oli tuolloin kova pula.  Maaningalla toimi myös Marttatyttö-osasto, joka perustettiin 12.11.1945. Varsinaisen neuvontatyön ohella on pidetty lukemattomia kursseja. Opintokerhoissa on ollut vilkasta toimintaa, lisäksi on harrastettu liikuntaa ja kuntoilua. On valmistettu risumattoja ja kasvatettu pellavaa. Vuonna 1975 lahjoitettiin uuteen seurakuntataloon sekä uuteen vanhainkotiin Tyyne Karttusen kutomat raanut. Terveystietoutta opiskeltiin  1980-luvulla "Pitkän iän pidot" kurssilla. Martat ovat aina tehneet perustarkoitustaan eli jakaneet  tietoa tavallisissa marttailloissa. Vuosien saatossa on pidetty monet juhlat, järjestetty muonitusta, kudottu sukkia, tehty retkiä ja eletty tavallista marttamaista elämää.

Yhdistyksemme puheenjohtajina ovat toimineet: Helmi Toivola, Lyyli Harjuvaara, Anni Toivola, Lyydia Iivarinen, Anna Koskimaa, Helena Hujanen, Aino Turunen, Iida Leinonen, Riitta Kansanen, Katri Väisänen, Annikki Antikainen, Eeva Väänänen, Taimi Nuutinen, Pirjo Liimatainen, Tiina Pylkkönen, Kaisa Innanen, Anna-Riitta Havu ja nyt Mervi Parviainen.

Sihteereitämme ovat olleet: Lyydia Iivarinen, Iida Räihä, Helena Hujanen, Lyyli Harjuvaara, Helmi Toivola, Martta Tuhkanen, Elsa Väänänen, Anni Sundqvist, Aino Turpeinen, Aune Ikäheimo, Asta Hoffrén, Taimi Nuutinen, Ulla Savolainen, Eeva Väänänen ja nyt Ulla Jokinen. Nykyisin jäsenistössämme on nuorisojäseniä, tavallisia marttoja sekä muutama martti eli mieskin. Vuonna 2018  Maaningan Marttoja on 77.

Lahjoitamme kaikille maaninkalaisille vauvoille neuvolan kautta marttojen neulomat sukat. Teemme myös kompostointia yhteistyönä Jätekukon kanssa.

MARTTALIITON HISTORIAAN PÄÄSET TÄSTÄ

MS Word -tiedostoMaaningan Marttojen historia.nettiversio.docx (2.1 MB)
Mervi Parviaisen kirjoittaman Maaningan Martat ry:n historian voit lukea tästä